Ma történelmi jelentőségű döntést hozott a német szövetségi bíróság: ki lehet tiltani a városokból a legjobban szennyező – tehát főként dízel – autókat. A szennyező német autók közül sok Magyarországon fog kikötni. Ez jó lehetőség az elöregedett autóparkunk megújítására, ugyanakkor veszélyes, hiszen több tízezer ember egészségébe és életébe kerülhet.
Pár éve még hihetetlen lett volna a ma született német döntés, hiszen az egész német és francia autóipar a jövőt az egyre hatékonyabb dízelmotorokban látta.
Annyira hittek abban, hogy a dízelmotor a jövő, hogy alig fektettek a versenytársnak tartott elektromos autók fejlesztésébe.
Ezt a világképet törte szét 2015 nyarán a Volkswagen-botrány, ahol kiderült, a nagyon alacsony szennyezőanyag-kibocsátási számokat egy beépített csalószoftverrel hozták össze. Ráadásul nem csak a VW érintett, hanem valószínűleg valamilyen szinten szinte az összes francia és német autógyártó.
Forgalomban a VW dízelek nitrogén-oxid kibocsátása akár negyvenszerese is lehetett a laboratóriumi eredményeknek. A nitrogén-oxid (NOx) a dízel elégetésekor szabadul fel, és erősen egészségkárosító. Ráadásul a diesel motorok több anyagrészecskét bocsátanak ki mint a benzinesek. A NOx és a szállópor a városokban szmogot gerjeszt, segíti a savas eső kialakulását, illetve a finom szállópor könnyen bejut az ember tüdejébe és onnan a véráramba. Ez roncsolja a tüdő szöveteit és megbetegedésekhez vezet.
Nyugat-Európa egy évtizedig rajongott a dízelautókért, így ma nagyjából minden harmadik autó dízeles. A botrány óta persze változtattak az autógyártók, és több millió autót visszahívtak, hogy kijavítsák őket. De az alapprobléma maradt: a dízelautók kibocsátása nagyban hozzájárul a városi levegőszennyezéshez, különösen a téli és nyári szmog kialakulásához. Ennek következtében több tízezer ember közvetett halálához is. A Levegő Munkacsoport számításai szerint évente 1000 milliárd forintot veszít Magyarország a levegőszennyezés miatt (betegségek, korai halálozás, alacsony produktivitás), amiért a városokban és különösen Budapesten a közlekedés a fő bűnös.
Miért fontos Magyarországnak a mai német döntés?
Azért, mert ma Magyarországon a legtöbben nyugatról behozott használtatót vesznek. Sőt, a leggyakrabban egyenesen német import autót. Tehát már most is nagyon sok olyan dízeles autó érkezik Magyarországra, amely „csalódízeles”. Ha pedig elkezdődik ezeknek az autóknak a kitiltása a német városokból, még sokkal több jöhet. Ebben persze pozitív, hogy javul az autók átlagéletkora az országban (14 év), tehát kevesebb baleset lesz és alacsonyabb az üzemanyagfogyasztás. Viszont a városokban a levegőszennyezés egyre nagyobb probléma lesz. Az átlagos kibocsátás is magasabb lesz, a téli szmogriadót gyakrabban kell majd kihirdetni, és a nyári szmogriadók is elterjedhetnek.
Mi a Momentum megoldása?
A Momentum célja, hogy a zaj, szmog és torlódások csökkentésével élhetőbbé tegyük a városokat, miközben a falvakban olcsóbbá tesszük a közlekedést.
Az Európai Unió közös piacán nem lehet védővámokat bevezetni a dízeles autókra, ezért a használati költségeikbe kell beépíteni a szennyezésüket. Ha olcsóbb a benzines autó, az emberek ezeket a kisebb kibocsátású autókat fogják választani. Ezért a jövedéki adó átalakításával beépítenénk a dízelüzemanyag árába azt, hogy szennyezőbb, mint a benzin, illetve bevezetnénk az igazságos útdíjat.
Programunkban egy egész fejezetet szántunk a levegő- és zajszennyezés csökkentésére, mivel Magyarországon ez egy olyan óriási probléma, amiről nagyon keveset beszélünk. „Egy magyar ember ezért alapvetően az állam mulasztása miatt egy évvel, egy Budapesten élő pedig három évvel él átlagosan rövidebb ideig a levegőszennyezés miatt. Az uniós egészségügyi határérték szabályok megszegése miatt 2011. óta kötelezettségszegési eljárás folyik Magyarország ellen. Ennek ellenére nem javult a helyzet az elmúlt 10 évben, és Kazincbarcika, Pécs, Szeged, Budapest és Miskolc városok és számtalan kisebb település környékén a levegő minősége továbbra is veszélyes.” A részletekről olvassátok el a programunkat.
Borítókép: Forrás