Szeptember 7-én az e-közigazgatás lehetőségeiről beszélgettünk a Spinoza Színházban. A konferencia vendége volt Marina Kaljurand volt észt külügyminiszter.
Soproni Tamás bevezetőjében feltette a kérdést, mivel járulhatnak hozzá a 20-as, 30-as korosztály tagjai az ország felemelkedéséhez? Többek között az egyik lehetőség a fiatal momentumosok külföldi tapasztalatainak hasznosítása. Ez különösen releváns az e-kormányzat területén, mivel számos előremutató példáról gyűjtött ismeretet sikerült a mozgalom tagjainak hazahoznia.
Hajnal Miklós részletesen ismertette a Momentum programját a digitális társadalom és az e-kormányzat területén. Ennek kiindulópontja a jelenlegi helyzet: az EU Digital Scoreboard mérése szerint hazánk az EU átlag felett teljesít az egyéni internethasználatban, átlagosan a lefedettség, árszínvonal és a digitális munkaerőellátottság területén, míg jelentősen elmarad az átlagtól a vállalati és kormányzati digitalizációban.
„Egy számítógépet nem lehet lefizetni – a digitalizációval a korrupció ellen is fel tudtunk lépni” – mondta Kaljurand, akinek kötetlen
előadásából számos innovatív észtországi gyakorlatot ismerhettünk meg, például az internetes biztonság kihívásaira adott észt megoldásokat.
Észtország példájából rengeteget tanulhatunk Magyarországon. A két országnak nagyon hasonló kihívásokkal kellett szembenéznie a rendszerváltás utáni időszakban: korszerűtlen, szocializmusra berendezkedett infrastruktúra és ipar, veszélyes méreteket öltő korrupció, és orosz fenyegetés.
Útjaink a harmadik évezredben váltak szét, amikor a Fidesz újra kelet felé kezdte kormányozni Magyarországot, véget vetve a modernizációs törekvéseknek, és a korrupciót normává emelve. Észtország eközben felismerte, hogy a jövőbe Európán keresztül vezet az út, és elsődleges céljává tette a felzárkózást. Már most érezhető az olyan törekvések kedvező hatása, mint a 2005-ben bevezetett elektronikus szavazás, a 2008-ban bevezetett elektronikus egészségügyi ellátás, és a 2014 óta létező e-állampolgárság.
A Momentum követendő példát lát a balti-tengeri országban, és a következő javaslatokat mutatta be a rendezvényen:
- Alanyi jogú internethasználat
Az internet nyújtotta lehetőségek kihasználásának alapja, hogy minden egyes állampolgárnak legyen hozzáférése. Ez ne legyen az anyagi helyzet függvénye. Ezért a Momentum ingyenes, havi 10 GB-os alapcsomag bevezetését javasolja, ami mindenki számára elérhető kell legyen. A 10 GB piaci árával a nagyobb csomagokat is támogatnánk. Ennek természetesen műszaki és finanszírozási feltételei vannak, ezeket az üzleti szereplőkkel közösen kell tisztáznunk. - Kormányzati kiadások, szerződések közzététele, kereshetősége online
Örvendetes, hogy ma is sok információ megjelenik az interneten az állami, önkormányzati beszerzésekkel és szerződésekkel kapcsolatban. Azonban ez szervezetlen, nem jól kereshető, sokszor hiányos. Emiatt egyelőre kevéssé fejti ki az elvárt hatást, az átláthatóságot, a korrupció visszaszorítását. A Momentum részletes törvényi szabályozással kötelezné a kormányzati (és önkormányzati) szerveket a pályázatokkal, szerződésekkel, közbeszerzésekkel kapcsolatos információk egységes felületen történő közzétételére. Ezzel ezek az információk egységes tartalommal jelennek majd meg, és kereshetőek lesznek. Szándékunk szerint ezzel megvalósítjuk a felelős, számonkérhető, transzparens közpénzköltés alapjait. - Elektronikus népszavazás és törvényjavaslatok benyújtása
Az internet lehetőséget ad arra, hogy az állampolgárok közvetlenül, tömegesen nyilvánítsanak véleményt közügyekben. A Momentum első lépésként bevezetné a törvényjavaslatok internetes vitáját, internetes kérdésfeltevés lehetőségét, és a népszavazási aláírásgyűjtést elektronikus íveken. Ennek alapját a meglévő Ügyfélkapu azonosító képezné. Hasznosnak gondoljuk továbbá az internetes szavazások gyakorlatának terjesztését. Első lépésben helyi (véleménynyilvánító vagy döntő) szavazások lehetőségét teremtenénk meg, mert a Momentum szerint ezeken keresztül lehet elegendő tapasztalatot gyűjteni az országos internetes szavazás esetleges megvalósíthatósága tekintetében. Utóbbit csak több éves távlatban tartjuk megfontolandó célkitűzésnek.
- Elektronikus ügyintézés, online állami szogáltatások
Magyarországon több területen megvalósult, és folyamatosan fejlődik az elektronikus ügyintézés lehetősége. Ennek ellenére ezen a téren jelentős lemaradásban vagyunk. A Momentum kialakítana egy közép- és hosszú távú programot a legfontosabb fejlesztendő területek azonosítására, és aktívan cselekvő kormányzatot működtetne a program megvalósítására. A szolgáltató állam sokkal egyszerűbbé tenné mind az itthon élő, mind a külföldön élő magyarok mindennapjait. Nem igényelne személyes ügyintézést az autó átiratás, az útlevél igénylés, és számos más hétköznapi ügy.
- Digitális alapcsomag vállalkozásoknak
Magyarország gazdaságának szüksége van a digitalizálásban rejlő előnyök teljes kihasználására. Különösen a KKV szektorban vagyunk ettől messze elmaradva. A Momentum a KKV szektor számára támogatást adna digitális vállalati csomagok bevezetéséhez. Ez a Google térképen való megjelenéstől az online értékesítésen át a vállalatirányítási rendszerekig minden alapvető igényt le fog fedni. Az eredmény javuló versenyképesség, aminek magasabb béreket és új munkahelyeket köszönhetünk majd.
- Állami adastratégia, egységes adatkezelés
A mai állami szervezetek és közszolgáltatók, iskolák, kórházak, mind saját adatbázisaikat működtetik. Számtalan adatot újra és újra kérnek az állampolgártól. Egy orvosi kezelésre magunkkal kell vinnünk az egész dossziét korábbi leletekkel, zárójelentésekkel. A Momentum rászánja a tudást és munkát egy egységes adatkezelési rendszer megtervezésére és megvalósítására. Ehhez az észt példát is
figyelembe vennénk. Nem egyetlen központi adatbázisra van szükség, hanem a különböző rendszerek korlátozott, a célnak megfelelő összekapcsolására. Minden állampolgár maga rendelkezik majd az adataival, maga ad engedélyt azok továbbítására állami szervnek, iskolának, kórháznak. Amit az állam az egyik szervénél már tud, azt nem kérdezi meg a polgártól újra. Az állampolgár ellenőrizheti majd, ki és milyen célból használta fel adatait.