A Momentum működtetése rengeteg adminisztratív teendővel jár: egyesületet, pártot alapítottunk, hatóságoknál regisztráltunk különböző nyilvántartásokban, eljárásokat indítottunk. Nagyon sok ügyet lehet már elektronikusan intézni, és van, ami jól működik: pert indítani például egyszerűen lehet elektronikusan és ez a rendszer megbízhatóan, gyorsan működik. Persze a felület lehetne felhasználóbarátabb, a segédprogram lehetne gyorsabb, de legalább működik, a bíróságok elektronikusan válaszolnak, úgyhogy nem kell a postára várni. Ez gyorsítja a pereket. Ez jó az országnak.
Más hatóságoknál viszont többször előfordult, hogy elektronikusan adtuk be a kérelmet, amire postán válaszoltak. Erre mi megint elektronikusan reagáltunk, a hatóság válasza ismét postán érkezett.
Olyan esetekben fordult elő, hogy az elektronikus beadványunkra postán érkezett a válasz, ahol törvény alapján lehetőség volt elektronikus ügyintézésre.
Az, hogy konkrétan melyik hatóságoknál jártunk így, nem igazán fontos, legkevésbé az államigazgatás egyes kis fogaskerekei felelősek ezért. A közigazgatási rendszer egésze nincs felkészülve az elektronikus ügyintézésre, toldozgatnak-foldozgatnak egy rosszul felépített rendszert, amiben itt ott vannak jól működő részelemek.
Így néz ki a Momentum párttá alakulását kérő elektronikus dokumentum az állam által készített Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programban (képernyőfelvétel)
Mindenki tudja, mi az az AVDH, nem?
Létezik például elektronikus aláírás Magyarországon is, akinek van Ügyfélkapuja, az nyomtatás és két tanúval való aláíratás helyett elektronikusan is aláírhat iratokat. Az eredmény egy ugyanannyira hiteles dokumentum. Ezt a szolgáltatást viszont viszonylag kevesen használják, és ezen nem sokat segít, hogy az ezzel foglalkozó honlapot nem “Elektronikus Aláírás” honlapnak vagy valami hasonló egyértelmű módon hívják, hanem
“azonosításra visszavezetett dokumentum-hitelesítés” szolgáltatásnak. Röviden AVDH-nak.
Ugyanennek a törvényi megfogalmazása még borzasztóbb. Ki érti ezt a mondatszörnyet?
[Az irat hiteles, ha] “olyan, törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott szolgáltatás keretében jött létre, ahol a szolgáltató az okiratot a kiállító azonosításán keresztül a kiállító személyéhez rendeli, és a személyhez rendelést a kiállító saját kezű aláírására egyértelműen visszavezethető adattal együtt vagy az alapján hitelesen igazolja; továbbá a szolgáltató az egyértelmű személyhez rendelésről kiállított igazolást elektronikus dokumentumba kapcsolt, elválaszthatatlan záradékba foglalja és azt az okirattal együtt legalább fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel és legalább fokozott biztonságú időbélyegzővel látja el.”
Az elektronikus ügyintézés fejlesztéséhez nem kell nagyon sok pénz: ez egy olyan terület, ahol kis országok is sikeresek lehetnek. Európában Észtország jár az élen: ők sem a leggazdagabb, sem a legbefolyásosabb EU-tagállam, mégis rengeteg pénzt spórolnak meg ezzel és teszik kényelmessé az emberek számára az ügyintézést.
Ez pedig az észt e-állampolgársági honlap nyitóoldala (képernyőfelvétel)
Nem igényelne hazánkban sem hatalmas erőfeszítést egy jól működő elektronikus közigazgatási rendszer létrehozása, hiszen ennek elemei már léteznek: az elektronikus aláírás, hivatalok elektronikus iratkezelési rendszerei sok helyen már működnek. Ezeket kellene összehangolni, egyszerűsíteni és odafigyelni a rendszer működtetésére például azzal, hogy ha elektronikusan fordul valaki az államhoz, akkor nem postán kap választ.
G. Szabó Dániel
a Momentum jogi munkacsoportjának vezetője