Közlekedés

A Momentum Magyarországán a közlekedési rendszer a társadalmi felzárkóztatás és gazdasági növekedés motorja, amely a jelenleginél sokkal jobb felhasználói élményt ad sebességben, megbízhatóságban és tisztaságban. Megfontoltan építkezünk, egymásra figyelve szervezzük a közlekedést, nem félünk az innovációtól, mindenkire odafigyelünk és élhetőbb környezetet teremtünk magunknak és unokáinknak.

1. Átlátható fejlesztéspolitika

Ma Magyarországon a fejlesztési terveket az határozza meg, hogy mekkora korrupcióra adnak lehetőséget és hogyan szolgálják a pillanatnyi hatalmi érdekeket. A Momentum Magyarországán közösségi közlekedési rendszerek épülnek díszkutak és wellness szállodák helyett. A közlekedés megszervezése a területfejlesztésnél kezdődik és az utas kényelmes és biztonságos célbajuttatásánál végződik.

Nem folyik el egyetlen forint sem értelmetlen fejlesztési projektekre (legyen az külföldről vagy magyar adófizetőktől érkező forrás). Hangsúlyt fektetünk a meglévő infrastruktúránk magas színvonalú üzemeltetésére. Hiszünk a nyilvánosság erejében, ezért az összes pályázatot nyilvánossá és könnyen hozzáférhetővé tesszük az interneten.

A jelenlegi átpolitizált döntések helyett a politika csak a keretekről dönt, a részletek széles körű közösségi és szakmai vitákban dőlnek el. Ezzel biztosítjuk, hogy az infrastruktúra fejlesztése ne a korrupcióról és az értelmetlen pénzkidobásról szóljon, hanem valóban segítse Magyarország fejlődését.

2. Belépés a 21. századba

Ma több időbe telik Miskolcról Budapestre vonatozni mint 50 évvel ezelőtt. Az olcsó és gyors közlekedés fontos érték: ezzel támogatjuk a gazdasági növekedést és segítjük a társadalmi összetartást is. A Momentum Magyarországán egy független intézmény koordinálja és szervezi az országos közlekedést: megpályáztatja a vonalak üzemeltetését és összehangolja a különböző állami és magánszolgáltatók menetrendjét, ezzel biztosítva a gyors és takarékos közlekedést.

A megrendelői modellel költséghatékonyságra és magas minőségre ösztönözzük az állami vállalatokat is. A koordinációs szervezet regionális szervei pedig szorosan együttműködnek a helyi közösségekkel és munkaadókkal, hogy olyan menetrendet alakítsanak ki, amely lehetővé teszi az olcsó és gyors közlekedést munkába, iskolába, hivatalokba és kikapcsolódáshoz is.

3. Közelebb hozzuk egymáshoz a vidéket és a városokat

2017 Magyarországán még mindig több száz település van, ahonnan még a legközelebbi nagyvárosba sem lehet bejutni gyorsan és olcsón munka- vagy iskolakezdésre. Ez pedig elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy minden magyar ugyanakkora eséllyel induljon a munkaerőpiacon. Ezért a helyi közösségekkel együttműködve átalakítjuk az ország közlekedési rendszerét, hogy mindenki olcsón és biztonságosan jusson el munkába, iskolába vagy hivatalba.

Magyarországon túl magasak az autóhasználat költségei vidéken, ahol a torlódások ritkák és a környezetszennyezés egészségkárosító hatása töredéke a nagyvárosinak. Ez ma a ritkán lakott térségek versenyképességének egyik legjelentősebb gátja. Az autóhasználat nagyvárosainkban azonban túl olcsó, mivel a torlódások és a környezetszennyezés társadalmi terhei nem jelennek meg az autóhasználóknál. Ezt a problémát napszaktól és forgalomtól függő, dinamikus úthasználati/környezetterhelési díjakkal fogjuk megoldani. Ez lehetővé tenné az üzemanyagok adójának csökkentését, és a bevezető utakon a dugók megszüntetését. A közösségi közlekedés fejlesztése prioritás számunkra. Az autósoknak kényelmes és gyors alternatívákat nyújtunk: P + R parkolók a városközpont szélén, megosztott autóhasználat támogatása, megfelelő elkerülőutak és jó minőségű regionális és városi tömegközlekedés.

Az innováció nagy eséllyel gyökeresen átalakítja a közlekedés költségeit és lehetőségeit a következő 10 évben. Ezen az időtávon Magyarországon is nagy eséllyel megjelennek majd az önvezető autók. Ez drasztikusan csökkentheti a közlekedés költségeit, megoldást nyújtva a vidék problémáira, illetve csökkentheti a városok torlódási terheit is. Ráadásul az önvezető autó növeli a mozgáskorlátozottak elhelyezkedési esélyeit is. Az önvezető autók megjelenésével a közösségi közlekedést is át kell majd alakítani.

A jelenlegi technológiák okos használatával is sokat lehet javítani a közlekedésen. Alacsony népsűrűségű régiókban akár egy állami támogatással működő, igényvezérelt taxi- vagy mikrobusz-szolgáltatásnak is nagyobb létjogosultsága lehet, mint a menetrend szerint naponta kétszer végigzötykölődő távolsági busz finanszírozásának. Ebben a környezetben szerephez juthat egy szabályozott keretek között működő, közcélú autómegosztási szolgáltatás is, kiegészítő jövedelmet biztosítva az autójukat egyedül használók számára, és javítva az autóval nem rendelkezők mobilitási lehetőségeit. Olyan helyeken pedig, ahol az utasok többségét diákok alkotják, megfontolandó egy célzott iskolabusz-hálózat kialakítása. Minden tervre nyitottak vagyunk, ami az adott környezetben működik.

4. Egy ország, egy kártya, egy alkalmazás

Ma ha valaki egy vidéki kistelepülésről akar eljutni egy nagyváros belső kerületébe, gyakran három jegyet kell vennie három állami vállalattól három különböző helyen (Volán, MÁV, helyi közlekedés). Nonszensz, hogy az állam nem képes megkövetelni saját vállalataitól az együttműködést. A Momentum Magyarországán az összes szolgáltató szabadon elérhetővé teszi menetrendjét és összes valós idejű közlekedési adatát. Így létrejön egy egységes, az egész országra kiterjedő, valósidejű internetes útvonaltervező és chipkártya-rendszer. A jelenleg elérhető útvonaltervezők hiányosak és nem lehet rajtuk jegyet venni. Az utasoknak mindössze egyetlen telefonos vagy internetes alkalmazást kell majd használniuk ahhoz, hogy bárhonnan bárhová eljussanak az országban.

A chipkártya bevezetésével megreformáljuk a közlekedés árazását is. Ma csúcsidőben általános a zsúfoltság, csúcsidőn kívül pedig gyakran üresen járnak az autóbuszok és vonatok. Ahogy a villany ára éjszaka alacsonyabb, és szezonon kívül olcsóbb szállodai szobát foglalni, úgy a tömegközlekedésre fordított erőforrásaink kihasználtságán is javít, ha az árát a kereslethez igazítjuk. A közlekedési szolgáltatások dinamikus árazása nem csak hatékonyabbá, de igazságosabbá is teszi a közlekedésre szánt szűkös erőforrások elosztását.

5. Tisztább, csendesebb, biztonságosabb

A 21. század egyik legnagyobb globális kihívása a klímaváltozás és a városi környezetszennyezés. A közlekedés jelentős részben felel ezekért a hatásokért. A Momentum Magyarországán a környezettudatosság alapvető érték, ezért a fejlesztési irányok kialakításánál előnyt élveznek a környezetbarát technológiák. Rendezett, tiszta, egészséges lakókörnyezetet teremtünk mindenkinek.

Ez sokszor nem is pénzkérdés. A városközpontokban egyidejűleg lassítjuk az autós forgalmat a mellékutcákban és fejlesztjük a gyalogos és kerékpáros infrastruktúrát. A városokban megteremtjük a biciklivel munkába járás feltételeit valódi bicikliutak és kerékpárbarát utcák kialakításával. A szabadidős kerékpározást is támogatjuk, a cél egy olyan infrastruktúra kialakítása, ahol még a nagycsaládosok is biztonságban érzik magukat az úton.

Komolyan vesszük a városi zaj és levegőszennyezés csökkentését. A közlekedésben egyre szigorodó szabályokat vezetünk be annak érdekében, hogy a városközpontokba behajtó autók és teherautók minél csendesebbek legyenek és minél kevésbé szennyezzék környezetünket. Nem technológiákat (mint például a dízel autók) vagy adminisztratív kategóriákat akarunk kitiltani, hanem a tényleges szennyezőket, akár valós idejű, helyi mérések alapján. A Momentum Magyarországán nem lesz szmog a településeken.

A városi zöldterületeket kiemelt értékként kezeljük: egyetlen fát sem kell kivágni politikai érdekek miatt. A természeti értékek mellett másik meg nem újuló kincsünket, az épített örökséget is fokozottan védjük. A közművek és az építőipar összehangoltan építkeznek, nem kell ugyanazt a területet egymás utáni években többször felbontani, ezzel minimalizáljuk a lakosok kényelmetlenségét.

Az egész országban biztonságosabbá tesszük a közlekedést. Nem csak a főutak minőségére, hanem a bekötőutak helyreállítására is figyelünk, ezért létrehozzuk a közösségi alapú kátyú-regisztrálást amivel a lakosok jelenthetik az illetékes hatóságnak a rossz minőségű útszakaszokat. Átalakítjuk a közlekedési kihágások büntetéseit is, hogy az állami bevételek növelése helyett valóban a balesetmentes közlekedést segítsék elő.


Szakpolitikai javaslatokat a [email protected] várunk.

Momentum Mozgalom © 2017. Minden jog fenntartva