Szemünk előtt zajlik az ügyeleti ellátás szétverése

Szerző: | 2022 dec 23. | Blog

Kiss László, a Momentum Hajdú-Bihar megyei önkormányzati képviselőjének írása.

December 16-i megyei közgyűlésen vált világossá, hogy csak Hajdú-Bihar megyében 13 ügyeleti ellátó pontot terveznek megszüntetni mondván, hogy ezekre nincs szükség, illetve pazarló a működtetésük. 

Az előzménye a történetnek annyi, hogy 2021. július elsejétől az állam, vagyis az OMSZ vette át a megyében a háziorvosi ügyeletet. Az eleve kidolgozatlan és több ponton homályos rendszer tesztelésére a kormány Hajdú-Bihar megyét jelölte ki. Az átalakítást, illetve az új rendszer országos bevezetését pedig a modellkísérlet elmúlt 16 hónapos tapasztalataira, adataira hivatkozva lépik meg. Talán mondanom sem kell, hogy sem a tesztidőszakot megelőzően, sem azóta nem volt értelmezhető egyeztetés sem az orvosokkal, sem az önkormányzatokkal, no pláne a lakossággal. 

MEGSZŰNIK AZ ÜGYELETI ELLÁTÓ PONT 13 HAJDÚ-BIHARI TELEPÜLÉSEN

Egész pontosan Biharkeresztesen; Hajdúböszörményben; Hajdúdorogon; Hajdúsámsonban; Kabán; Komádiban; Létavértesen; Nádudvaron; Nyírábrányban; Polgáron; Sárrétudvariban, Tiszacsegén és Vámospércsen is megszűnik az ügyeleti ellátó pont, február 1-től. 

Az átalakításról és az új rendszer bevezetéséről senkivel nem egyeztettek: sem a polgármesterekkel, sem a szakmai oldallal, sem a lakossággal. Noha én már tavaly írásban kértem választ Győrfi Páltól, OMSZ szóvivőjétől az áldatlan állapotokat illetően, illetve az új rendszer kezdeti tapasztalatai kapcsán. 

Mivel megelégeltem, hogy nem kapok választ, a szeptember 23-i megyei közgyűlésen kezdeményeztem az Országos Mentőszolgálat, Dr. Csató Gábor beszámoltatását az ügyeleti állátás körül tapasztalható hiányosságokról és a jövőbeli tervekről. A javaslatomat a Közgyűlés akkor egyhangúlag támogatta. Aztán persze a 4-es út kiszélesítése miatt kezdeményezett előterjesztésemhez hasonlóan ezt is hónapokig halogatta  közgyűlés fideszes elnöke.

Végül a december 16-i közgyűlésen Csató Gábor helyett Korcsmáros Ferenc, az Országos Mentőszolgálat Észak-alföldi Regionális Mentőszervezetének igazgatója prezentálta azt, ami mindenkit sokkolt: az ügyeleti ellátó pontok tömeges megszüntetését.

A döntés a fideszes polgármestereket is megdöbbentette és egybehangzóan jeleztük, hogy hamisak, de minimum megkérdőjelezhetőek azok az adatok, ami alapján szükségtelennek, sőt pazarlónak ítéli a kormányzat a megszüntetésre ítélt ellátási pontokat. 

Eleve érthetetlen, hogy a modellkísérlet valódi eredménye és kiértékelése miért nem publikus. Az újonnan bevezetett rendszerben a – korfa szerint zömében idős – háziorvosok bevonása nem szerepelt, így pedig erről eleve nem is lehetnek adatok. A szakma tapasztalata szerint a mentőszolgálat az ügyelettel megnövekedett feladatainak ellátását a jelentősen lazított szabályok mellett sem győzi humán erőforrással, a működéshez már más területekről is kellett munkaerőt ide irányítani. Nem látni, hogyan orvosolná a gondokat az átvezénylés. 

A mentőszolgálat a feladat ellátását többletforrás és munkaerő nélkül nem tudja megoldani. Az idős háziorvosok és alapellátó  gyermekorvosok ügyeleti munkavégzésre kötelezése minimum kétélű fegyver. Reális veszélye van annak, hogy a nyugdíj mellett dolgozó kollégák egy része így már inkább a megérdemelt pihenést választja, további üres, ellátatlan körzeteket eredményezve. Ez pedig csak tovább ronthat a már így is kritikus helyzeten. 

Az ügyeleti ellátás szétverésébe egyszerűen nem lehet belenyugodni, ezért többen kezdeményeztük, hogy tartsuk napirenden az ügyet, sőt, ha egy mód van rá, még az új rendszer élesítése előtt, januárban egyeztessünk a lehetőségekről. A javaslatot 10 igen és 11 tartózkodás mellett elutasította a testület. 

Tehát az ellenzéki oldalról kezdeményeztük, hogy a következő közgyűlésen is tartsuk napirenden a témát. Semmiképpen ne nyugodjunk ebbe bele, keressük a lehetőséget az ügyeleti ellátó pontok megmentésére. 

Bódi Judit felszólalásában még azt is kezdeményezte, hogy ez legyen januárban, ha egy mód van rá, még a tervezett átalakítások előtt. Ezt a javaslatot 10 igen és 11 tartózkodás mellett elutasította a közgyűlés. Mint az arányokból látható: 5-en a FIDESZ-KDNP frakcióból is támogatták a kezdeményezést. 

Nagyon bosszantó belegondolni, hogy ha nem hiányzott volna három “ellenzéki” képviselő, és igennel szavaz, akkor a következő közgyűlésen is napirenden tartható lett volna a minden hajdú-bihari lakost érintő egészségügyi átalakítás témája. 

TÁVOLMARADÓ ELLENZÉKI KÉPVISELŐK:
Tóth József (DK) – Polgár város Polgármestere
Demeter Pál (független) – Balmazújváros alpolgármestere
Keresztesy Gergő (Jobbik)

JELENLÉVŐ ELLENZÉKI KÉPVISELŐK:
Bódi Judit (MSZP), Kulcsár Gergely (független), Szörényi Károly (DK), valamint a
Momentum Mozgalom képviselőcsoportja: Kiss László és Kosztin Mihály

A távolmaradóknak a választóiknak kell megmagyarázni, hogy milyen más halaszthatatlan közfeladat, teendő miatt hiányoztak. Keresztesy Gergő esetében tudok egyedül elnéző lenni, mivel a gyermeke súlyos beteg volt, és ezt  előre jelezte is, hogy nem biztos, hogy meg tudja oldani a jelenlétet.

Ezt onnan tudom, hogy a péntek délelőtti közgyűlést megelőzően minden “ellenzéki” képviselőt felhívtam és Kosztin Mihály, vámospércsi momentumos képviselőtársam e-mailben is mindenkinek hangsúlyozta, hogy téthelyzet van, mindenképpen próbálják megoldani az “ellenzéki” képviselőtársaink a jelenlétet. Akiért kellet, még kocsival is érte mentünk, például Szörényi Károly, DK-s képviselőtársunkat Kosztin Mihály fuvarozta a kabai közgyűlésre.

Azért is elfogadhatlan számomra a nyomós indok nélküli távollét, mert egy évben maximum 8-9 rendes ülés van, amelyek ritkán hosszabbak 2-3 óránál. Ezek konkrét időpontját előzetesen, minden év decemberében meghatározzuk az éves munkatervben. Tehát 2021. december 17-e óta ismert volt a 2022. december 16-i közgyűlés időpontja. 

Az a hajó sajnos elment, hogy a megyei közgyűlés adta jogköröket használjuk arra, hogy a döntéshozókkal beláttassuk, hogy mennyire abszurd ötlet felszámolni jól működő ügyeleti pontokat. Február 1-től már egy teljesen új orvosi ügyeleti ellátás lesz érvényben. Majd jusson ez eszünkbe, amikor nem ér ki időben a mentő! 

A jelenlévő képviselők mindenesetre egybehangzóan kiálltak amellett, hogy meg kell menteni mind a 22 ügyeleti ellátó pontot! Akár olyan áron is, hogy a települések saját forrást teremtenek elő a működtetés érdekében, mert ez szolgálja a megye lakosságának érdekét! 

AZ ORVOSSZAKMA IS LESÚJTÓ VÉLEMÉNNYEL VAN AZ ÜGYELETEK BEZÁRÁSÁRÓL

Nem véletlen, hogy rendkívüli körlevélben méri fel a Magyar Orvosi Kamara, hány orvos hajlandó letétbe helyezni a felmondását. Teszi mindezt azután, hogy a Kamara kidolgozott javaslatait egyszerűen lesöpörte és semmibe vette a kormányzat. 

A MOK szerint a jelenleg zajló egészségügyi átalakítások súlyosan veszélyeztetik a betegbiztonságot, valamint egész egyszerűen a magyar orvosokra akarja ráterhelni az egészségügyi rendszer továbbra is kijavítatlan hibáit. 

A Magyar Orvosok Szakszervezete (MOSZ) és annak elnöke, Dr. Szabad Zoltán, aki Nádudvaron praktizál háziorvosként, egyenesen arra kérte Novák Katalin Köztársasági Elnökasszonyt, hogy küldje vissza a Parlamentnek újragondolásra az új egészségügyi törvényeket. 

A Független Egészségügyi Szakszervezettel közös levelében a MOSZ leszögezi, hogy bár egyetért az ügyeleti rendszer átalakításának szükségességével, azonban annak tervezett módja a betegeket és az ügyeletet ellátókat is nehéz helyzetbe hozza, és súlyos ellátási zavarokat is eredményezhet. 

A megye több ügyeletet ellátó orvosát személyesen is megkerestem, akik kifejtették, hogy a legnagyobb probléma, hogy a modellkísérlet nem a leendő rendszer tesztje volt, hanem a régit vitte tovább az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) működtetése mellett. 

A modellkísérlet elindítása előtt és az azóta eltelt 16 hónapban senki nem egyeztetett az érintett orvosokkal a tapasztalatokról. Többen megfogalmazták azt is, hogy különösen az elmúlt hónapokban a halottszemlén kívül szinte csak párhuzamos riasztásokat kaptak az orvosok ügyeletben, viszont az esetek jelentős részében elég lenne csak az egyik egység elindítása. Ezek az esetek, mivel a dokumentációját az esetkocsi végzi a mentőellátási statisztikában jelennek meg, nem ügyeleti ellátásként. 

Mintha szándékos tendencia lenne arra, hogy kidomborodjon az ügyelet feleslegessége, ami ugye végül indokként is lett megjelölve a kormányzat részéről, hogy miért nincs szükség ennyi ügyeleti ellátó pontra. Fontos tisztázni, hogy a modellkísérlet eredményeképp alapvetően “mini mentőállomásokat” hoztak létre, nem “alapellátási ügyeletet”.

Orvosok egybehangzó álláspontja az, hogy már az eddigi tesztidőszakban is csak a vakszerencsén múlt, hogy nem történt komoly tragédia, de február 1-től megszűnő szatellit ellátó pontok okozta zavarok csak növelni fogják ennek a kockázatát.


KÜLÖNÖSEN ELFOGADHATATLAN A FELÜLTELJESÍTŐ KABAI ÜGYELETI PONT MEGSZÜNTETÉSE

Érthetetlen, hogy miért akarják Kabán megszüntetni az ügyeleti ellátó pontot 12 másik település mellett. 

Pont azt a szatellit telephelyet, amelyhez a szerződés szerint csupán négy település (Kaba, Tetétlen, Báránd, Földes) tartozna, mégis a kabai szatellit orvosa ellátott már Derecskén, Hajdúszováton, Hajdúszoboszlón, Nádudvaron, Püspökladányban, Biharnagybajomban, Bihartordán, Nagyrábén, Nagyhegyesen. Teszik mindezt hivatástudatból, saját lelkiismeretük okán, erőn felül! Ehhez képest folyamatosan előfordult, hogy a fizetésüket is csak jelentős csúszással kapták meg  az ügyeletet ellátó orvosok.

Mint tudjuk, 2021. július elsejétől az állam, vagyis az Országos Mentőszolgálat vette át a megyében a háziorvosi ügyeletet. Már akkor nehezményeztem megyei képviselőként, hogy a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzati vezetése, Pajna Zoltán önként miért is jelölte ki megyénket a kísérleti nyúl szerepre. 

Az új felállásban az eleve lazított szabályozást sem tudták betartani az ügyeletes orvosok számában. Noha a rendelet előírná, a püspökladányi járási központban sokszor “csak” mentőtiszt van jelen, orvost nem tudnak biztosítani. Emiatt ilyenkor rendszeresen a kabai szatellitre terhelik a járási orvosi feladatokat. Ezeknek szükség esetén része a telefonos tanácsadás, megkeresés e-recept feladására, halottszemle és a helyszíni vizsgálat lakáson. A járási központ Püspökladányban annyira kritikus a helyzet, annyira nem megoldott az ügyeleti ellátás, hogy előfordul a betegek átirányítása Kabára. A mentésirányítótól kapott információim szerint a Sárrét településein Kabán kívül többnyire csak mentőtiszt vagy mentőápoló volt jelen, így számos feladatot nekik eleve nem is tudtak kiosztani.

Noha szinte az összes érintett önkormányzati vezető (kivéve Polgár)  jelezte, hogy nincs az a pénz, amit ne teremtenének elő az ügyeleti ellátó pontok további üzemeltetésére, mégis azzal az indokkal akarják bezárni többek közt a kabai ügyeleti ellátó pontot, mert valaki Budapesten, a Minisztériumban hamis, de minimum megkérdőjelezhető adatok alapján pazarlónak találja a további üzemeltetést. 

Miközben pont, hogy az új rendszer a pazarló, például ha a készletgazdálkodást vesszük alapul. Beszereztek a kabai telephelyre például 2 infúziós pumpát, betegfigyelő monitort, RSI végzéséhez szükséges felszerelést, illetve teljesen felesleges gyógyszereket (Propofol, Epanutin, Dopamin, 8-10 féle NSAID, stb.), ami nem alapellátási minimum felszerelés, viszont óriási pénzpocsékolás, mert a lejáró szavatosság miatt nagy része egyáltalán nem hasznosul. Ezzel szemben pont az nincs, amire nagy szükség lenne, mint Diaphyllin, vagy Panangin, vagy Prednisolonos kúp. 

Szegi Emma, polgármesterként tényleg mindent megtett a kabaiak érdekeinek képviseletéért. Többek között ő is folyamatosan jelezte a problémákat és azokra hozott is megoldást. Javaslatai azonban süket fülekre találtak a fideszes döntéshozóknál. 16 hónap alatt, a tesztidőszak teljes ideje alatt egyszer sem egyeztettek érdemben, nem hogy ellenzéki képviselővel, de a településükért küzdő és tenni akaró polgármesterekkel sem. Hiába írtunk levelet például Györfi Pálnak, az OMSZ szóvivőjének, válaszra se méltattak bennünket.

Kedves kabai lakosok! Majd jusson eszünkbe ez a bánásmód, amikor nem ér ki időben a segítség! Jusson eszünkbe, amikor ugyanezek az országos és megyei vezetők újfent az Önök bizalmát kérik majd 2024. május 28-án, az önkormányzati választásokon.

Minden település minden lakója kell, hogy számítson! A Fidesz országos nagypolitikája magára hagyta a helyi szereplőket, elfelejtkezett a kistelepülések sokszor napi gondokkal küzdő lakosairól, sőt még saját kistelepülési polgármestereinek a hangját se hallja meg. Én, azért dolgozom, mert szeretném, ha mindez megváltozna!

Kövesse munkámat a Facebookon! Ha kérdése és észrevétele van, írjon nekem akár Facebookon, akár a [email protected] e-mail címemre. 

Ajánló